Vijenac 673 - 674

Glazba

Uz obilježavanje rođenja Franza von SuppÉa, Sveučilište u Zadru, 15. studenoga

200. rođendan oca bečke operete

Domagoj Marić

Nije samo Zagreb hrvatskoj povijesti glazbe darovao skladatelja čiju smo dvjestotu godišnjicu rođenja proslavili 2019. Uistinu, Lisinski nije jedini slavljenik koji je programski i tematski obilježio glazbene i muzikološke događaje ove kalendarske godine. Europskoj i svjetskoj glazbenoj sceni, na kojoj je Franz von Suppé mnogo poznatiji od Zagrepčanina Lisinskoga, uglavnom nije poznato da je otac bečke operete rođen prije dvjesto godina baš u Splitu. Velika obljetnica u nas nedovoljno poznata skladatelja bila je povod za niz zanimljivih projekata, od kojih je priličan broj održan u dalmatinskim gradovima upisanima u Suppéovu biografiju – Splitu u kojem je rođen te Zadru u kojem je proveo djetinjstvo i ranu mladost. Upravo su događaji koje su organizirali Koncertni ured Zadar i Sveučilište u Zadru sačinjavali središnji dio slavlja u povodu Suppéove obljetnice u nas, nadmašujući time gotovo i obljetničke manifestacije u samom Beču.


Tiskano izdanje Misse Dalmatice s prikazom
oltara crkve svetog Šimuna u Zadru


Portret, Vienac, 1883.

Središnji muzikološki događaj organiziran Suppéu u čast bio je okrugli stol Franz von Suppé – baština kao kulturni potencijal, održan 15. studenog na Sveučilištu u Zadru. Osim središnjega muzikološkog bloka posvećena Franzu von Suppéu, druga dva bloka okruglog stola ticala su se prezentacije glazbene i kulturne baštine, kako na lokalnoj i nacionalnoj razini, tako i u inozemstvu. Središnja izlaganja pripala su austrijskom muzikologu Andreasu Weiglu, predsjednici Hrvatskoga muzikološkog društva Vjeri Katalinić te jednoj od organizatorica okruglog stola Katici Burić Ćenan sa Sveučilišta u Zadru. Prema novim istraživanjima, Suppéa za Dalmaciju i Hrvatsku veže mnogo više od mjesta rođenja, što se prije smatralo rezultatom puke slučajnosti. Kako je naglasio austrijski muzikolog Weigl, preci velikog skladatelja ipak nisu iz Bologne, Padove, Cremone i Belgije, nego u prvom redu iz Rijeke, Karlobaga, Senja i Makarske. Muzikologinja Katica Burić Ćenan predstavila je zadarsku glazbenu kulturu u kojoj je stasao naš skladatelj, s posebnim naglaskom na veze Suppéa i Zadra nakon odlaska u prijestolnicu Monarhije. Iako je kao mladić odselio u Beč, Suppé ne samo da je dolazio u Zadar, gdje je bio svečano dočekivan, nego je i potpomagao zadarski glazbeni život, predajući npr. Zadarskoj filharmoniji partiture i dionice suvremenih glazbenih ostvarenja, pa i onih vlastitih. Muzikologinja Katalinić osvrnula se na zagrebačke izvedbe Suppéovih opereta i njihovu recepciju u nas. Kako je bečka kritika njegova djela ocijenila „melodioznima, bogatim idejama i finim nijansiranjem“, ne iznenađuje da su se Suppéove operete uskoro proširile iz bečkih kazališta kao što su Josefstädter Theater i Theater an der Wien na ostale monarhijske i europske pozornice, pa i na zagrebačku, na kojoj su davane u hrvatskim prijevodima.

Glazbeni dio obljetnice bio je vezan uz Missu Dalmaticu, pisanu za muški zbor još dok je skladatelj tridesetih godina 19. stoljeća kao mladić živio u Zadru. Nakon praizvedbe Misse Dalmatice 1835. u crkvi sv. Frane, Suppé je napustio Zadar i nastavio karijeru u središtu Monarhije, te ne iznenađuje činjenica da je na obljetničkim repertoarima u nas bilo upravo to djelo, u svijetu mnogo manje poznato od slavnih opereta. U Zadru je Zbor HRT-a uz soliste Dorotića, Puškarića i Štorka te orguljašicu Kulaš izveo Missu Dalmaticu 22. studenog 2019. u prvostolnici, i to u sklopu proslave Dana grada. Istim su djelom 16. srpnja ove godine otvorene i Osorske glazbene večeri, a valja napomenuti da će kao dio obljetničkog slavlja na zidu samostana sv. Frane biti postavljena spomen-ploča Franzu von Suppéu, kao prva spomen-ploča u Zadru u čast nekog skladatelja.

Simpatičan i netradicionalan projekt kojim je Suppé približen mlađoj publici i alternativnoj sceni osmislio je Koncertni ured Zadar uz potporu Ministarstva kulture. Riječ je o natjecanju kreativnih glazbenika pod naslovom Kneževa unplugged, održanom u novom središtu zadarske glazbene scene, obnovljenoj Kneževoj palači. Mladi su glazbenici svih žanrova bili pozvani u skladbe uklopiti tematsku i motivsku građu iz Suppéove uvertire opereti Laka konjica. Tako je jedan od najvećih hitova dalmatinsko-bečkog skladatelja zasjao u novom ruhu, i to u obnovljenoj Kneževoj palači u starom Zadru. Projekt Kneževa unplugged odličan je primjer fuzije starog i novog, naizgled monotonog i dinamičnog, tradicionalnog i progresivnog. Jer opereta, jedna od najzabavnijih glazbenoscenskih vrsta cijele povijesti glazbe, može zaintrigirati generacije odrasle u svijetu virtualnih aplikacija samo kad im se servira na njima poznat način. Nadamo se da će domaće institucije u kulturi i ubuduće iznalaziti dovoljno mašte i motiva za osmišljavanje projekata kao što je Kneževa unplugged, jer je potrebna samo promjena perspektive da sjajna glazba zaintrigira publiku kao i pred stoljeće i pol.

Vijenac 673 - 674

673 - 674 - 19. prosinca 2019. | Arhiva

Klikni za povratak